Zdravší sladký život

Autor: Katarína Džubáková | 3.9.2014 o 20:31 | (upravené 3.9.2014 o 21:56) Karma článku: 3,08 | Prečítané:  862x

Zdravé stravovanie je téma, ktorej sa v súčasnosti venuje čoraz viac ľudí. Prispieva k tomu aj nárast civilizačných ochorení, napríklad diabetes, srdcovo-cievne ochorenia, alebo obezita. Veľmi výrazný vplyv na šírenie týchto ochorení majú nesprávne návyky v užívaní sacharidov ako takých.

Pojem sacharid neoznačuje iba biely rafinovaný cukor, ktorý sa používa ako najbežnejšie sladidlo. Sacharidy sú obsiahnuté aj v mnohých iných potravinách a preto je veľmi dôležité vedieť rozlíšiť ich jednotlivé druhy.

Strava dospelého a aktívneho človeka by mala byť na sacharidy bohatá. Toto tvrdenie je ale potrebné doplniť o zásadný a dôležitý fakt a tým je, že pod slovom sacharid rozumieme voľné cukry (biely cukor, trstinový cukor, melasa, med ... ) a taktiež komplexné cukry, ktoré sú obsiahnuté najmä v zemiakoch, ryži, ovocí a zelenine.  Z celkového množstva prijatých cukrov by mali voľné cukry predstavovať iba 10% a zvyšných 90% by mali tvoriť komplexné cukry, ktoré telu pomáhajú udržať si dobrý zdravotný stav a dostatok energie.

Pre začiatočníkov v zdravom stravovaní bude možno voľba jednotlivých sladidiel predstavovať spočiatku problém. Od malička sme vyrastali na klasickom bielom cukre, ktorý sa čas od času striedal s medom. Ponuka voľných cukrov je pri tom omnoho bohatšia a my máme možnosť voľby.

Sacharidy sa v procese trávenia štiepia na glukózu a fruktózu. Glukózu môžeme označiť za jednu z najdôležitejších častí voľných cukrov, ktorá nám dodáva energiu, potrebnú na vykonávanie fyzických činností a tiež predstavuje zdroj energie pre ľudský mozog.

Ak sa zameriame na množstvo glukózy u jednotlivých voľných cukrov, tak zistíme, že najvyššie zastúpenie má med, následne za ním trstinová melasa, javorový sirup a tiež hnedý repkový cukor. Biely rafinovaný cukor sa nachádza niekde na chvoste a z toho vyplýva, že je pre nás neužitočný, ba až zbytočný.

Z hľadiska energetických hodnôt má najlepšie postavenie javorový sirup (1093kJ na 100g), za ním trstinová melasa (1213kJ na 100g) a med (1272kJ na 100g). Rozdiely medzi týmito troma, zložením najvhodnejšími kandidátmi, nie sú veľmi veľké, preto máte možnosť voľby. Môžete si sami zvoliť, ktorý z týchto druhov sladidiel využijete pri svojom zdravom stravovaní.

Najlepším spôsobom ako začať so zmenou svojich stravovacích návykov je vynechanie rafinovaného repkového cukru, čo určite nebude jednoduché, pretože sa vyskytuje v mnohých potravinách dostupných na trhu a taktiež je často súčasťou liekov ako pomocná látka. Jeho vylúčenie zo stravy je preto  náročné, ale nie nemožné. Taktiež sa veľmi vysoké množstvo tohto cukru nachádza v sladených nápojoch. Pri ich konzumácii sa Vám často môže stať, že po vypití jedného, alebo dvoch pohárov tohto nápoja prekročíte odporúčanú dennú dávku cukrov a tak zbytočne zásobujete telo tým, čo v podstate vôbec nepotrebuje. 

Osladzovať si život môžeme aj naďalej, stačí si zvoliť tú správnu alternatívu. Trstinový cukor, med, alebo melasu dnes už zoženiete veľmi jednoducho, stačí sa len odhodlať a pustiť sa do zdravšieho sladkého života. 

 

Ako zdroj odborných informácií som použila štúdie, ktoré sú uverejnené v tejto publikácii : Kováčiková, E., Turzová, A., Morochovičová, M., Suhaj, M. – Cukor a jeho alternatívne náhrady – objektívne hodnotenie ich úloh vo výžive človeka (literárna štúdia), 2010

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prieskum: SaS predbehla v preferenciách SNS, do parlamentu by sa dostalo aj KDH

Ak by sa parlamentné voľby konali počas predchádzajúceho víkendu, súčasná koalícia by v parlamente získala 69 mandátov.

BLOG TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Ťapáková zarába viac ako minister, no nemáte právo to vedieť

Právo na súkromie je dôležitejšie.

PLUS

Prečo treba chrípku vypotiť?

Mnoho ľudí netuší, čo znamená zvýšená teplota a prečo je pre telo vlastne užitočná.


Už ste čítali?